Parket dan lamina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, penggunaan kedua-dua produk ini telah berkembang di seluruh dunia, dan hari ini berjuta-juta orang di dunia menggunakan parket kayu atau lamina untuk menutup lantai mereka. Tetapi sekarang persoalannya ialah yang mana lebih baik? Yang manakah disyorkan untuk menutup lantai rumah dan menggunakannya sebagai penutup lantai? Apakah kelebihan dan kekurangan setiap dua produk ini? Ramai orang mempertimbangkan perkara penting sebelum menyelesaikan pembinaan rumah baru atau mengubah suai rumah lama mereka, yang akan sangat berkesan dalam hiasan dalaman dan seni bina rumah. termasuk pilihan lantai, yang merupakan salah satu elemen terpenting dalam hiasan rumah. Sebaliknya, sepanjang dekad yang lalu, dengan peningkatan populariti lantai parket kayu dan lantai lamina, ia telah menyukarkan sesetengah peminat untuk memilih antara kedua-dua jenis lantai ini.

Apakah parket kayu?

Parket kayu adalah sejenis lapisan rata dan rata yang diperbuat daripada kayu dan digunakan untuk menutup lantai rumah atau bangunan. Penggunaan penutup lantai ini telah meluas di Eropah selama berabad-abad dan kemudiannya telah mendapat perhatian di seluruh dunia, sehingga pembelian dan penjualan mereka bahkan sampai ke negara-negara yang jauh di dunia. Pada masa ini, kayu dari banyak pokok digunakan untuk pembinaan dan pengeluaran parket. Termasuk: kayu oak, kayu pain, lidah burung pipit, buluh dan maple.

Ada yang tersalah anggap jika parket yang digunakan di lantai rumah diperbuat daripada buluh atau maple (kerana kedua-dua jenis kayu ini lebih tahan berbanding kayu pokok lain), penggunaannya adalah sempurna dan pilihan terbaik. . Jika ini tidak berlaku, maka anda akan melihat bahawa menggunakan lantai lamina biasanya lebih baik. Sudah tentu, lantai parket kayu mempunyai banyak kelebihan berbanding banyak lantai lain, termasuk keramahan alam sekitar dan keindahan semula jadi, yang dihasilkan daripada lapisan kayu yang dipotong.

Cara menggunakan parket ialah, pertama, menggunakan pelekat khas, lantai tempat yang dikehendaki dilekatkan dengan teliti. Kemudian pada langkah seterusnya, selepas pelekat yang digunakan telah kering dan lapisan parket telah mengeras, permukaan luar yang berada di atasnya diampelas dan kemudiannya divarnis untuk (قیمت پارکت لمینت) menjadikannya licin.

Apakah parket berlamina?

Lantai berlamina, yang juga dipanggil parket laminat kerana fungsinya sama dengan parket, diperbuat daripada bahan komposit, salah satunya adalah kayu. Terutamanya, bahan utama produk ini ialah HDF (Hard Density Fiberhood). Walaupun nampaknya kedua-dua produk ini serupa dari segi penampilan, terdapat perbezaan asas antara kedua-duanya. Malah, dengan pengenalan lantai parket lamina ke pasaran dunia, pembelian dan penggunaan parket kayu berkurangan sehingga hari ini, menurut ramai pakar, di banyak negara di dunia, lantai lamina telah menggantikan parket kayu dan kerana kelebihannya. Kelimpahan lantai ini untuk pengguna, ramai orang lebih suka jenis lantai ini hari ini.

Sejarah parket berlamina bermula pada akhir 1970-an, apabila sebuah syarikat Sweden dapat menghasilkan dan berjaya menjual prototaip lantai lamina, dan kemudiannya mengeksportnya ke negara-negara Eropah lain pada awal 1980-an. Dari tahun 1990-an, eksport lantai ini ke Amerika Syarikat bermula, dan populariti lantai lamina telah mencapai tahap di mana banyak syarikat dan jenama mengeluarkan dan membekalkan parket berlamina di banyak negara di dunia. Supaya kemudian, walaupun di Amerika Syarikat, piawaian khas telah ditetapkan untuk parket lamina oleh American Standards Institute (ANSI).

Menariknya, dalam dua dekad pertama, lantai ini mempunyai kualiti yang lebih rendah, malah pemasangannya dilakukan menggunakan gam, sama seperti parket kayu. Tetapi dari masa ke masa, dengan peningkatan kualiti dan perubahan dalam kaedah pemasangan, ramai orang di seluruh dunia mengalu-alukan lantai ini sehingga banyak majalah hiasan rumah dan juga oleh ramai pakar seni bina dalaman mengesyorkan penggunaan dan pemasangan lantai lamina.